Followers

Saturday, July 6, 2013

Pertembungan Naluri


1. Sepanjang Sidang DUN Selangor, BN berhadapan dengan 44 orang ADUN dari Pakatan. Suasana ini memerlukan persediaan kerana liputan langsung oleh pihak Kerajaan Negeri membuka ruang kepada eksploitasi.

2. Media on line mereka sentiasa fokus dan kerap mensasarkan kepada setiap kelemahan BN walau pun kelemahan itu bukan berbentuk fakta namun dan ia lebih kepada kemahiran penghujahan. Ini berlaku kepada Ketua Pembangkang dan ADUN Dengkil.Mereka menjadi mangsa.

3. Kebencian berterusan ditiupkan secara berterusan kepada BN. Ada kalannya tuduhan tersebut gagal disangkal kerana ia melibatkan individu yang tiada dalam Dewan. Adun Sekinchan kerapkali menuduh individu seperti Dr Khir Toyo dan Dato Noh Omar, tentunya sesuatu yang tidak adil kerana individu ini tiada dalam Dewan untuk mempertahankan tuduhan.

4. Oleh kerana penghujahan ini satu seni, ramai yang sedar apa sahaja yang menguntung Pakatan mereka gunakan semaksima mungkin. Sidang Dun yang biasanya fokus kepada isu negeri telah menjadi platform membincangkan isu Persekutuan. Isu undi popular dimainkan sehangat mungkin walau pun mereka sedar penubuhan kerajaan mengambilkira prinsip First Past The Post. Dikalangan mereka ramai peguam tentunya mereka mahir Perkara 46 Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 7 Akta Pilihanraya 1958.

5.Di pihak BN penambahbaikan yang boleh dilakukan ialah membina budaya kerja berasaskan penyelidikan. Para penyelidik yang berpotensi boleh digilap namun ia perlulah ada orientasi politik. Ini kerana tafsiran mesti diberikan kepada maklumat yang diperolehi.

6. Kemahiran berdebat yang menjengkelkan pihak lawan mesti dipertingkatkan. Ini memerlukan keberanian dan disokong dengan fakta dari penyelidikan. Pengalaman debat ala Parlimen di universiti banyak membantu. Ada kalanya celahan dan soalan-soalan tambahan yang dikemukakan memerlukan pengalaman.

7. Pakatan adalah entiti yang berpecah-belah namun mereka faham politik. Mereka faham common enemy, juga mereka faham matlamat khusus. Ramai di kalangan mereka tidak suka Khalid Ibrahim menjadi Menteri Besar. Ketidaksukaan mereka tidak sampai membibitkan kebencian.

8. Membina keberanian sangat penting dalam perkara ini dan jangan sampai kita kehilangan jantan.

No comments:

Total Pageviews

Popular Posts

Fikir - Fikir

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Sahabat

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Rangkaian Selangor

My Blog List

Blog Archive

Minda Negara