Followers

Wednesday, September 18, 2013

Memahami kesakitan masyarakat?





1. Selamat Menyambut Hari Malaysia ke 50 pada tanggal 16 September yang lalu. Selain dari mengingati Hari Malaysia tarikh 16 September akan tetap dikenang sebagai cubaan tipu -tipuan Anwar Ibrahim membawa Ahli Parlimen BN dan menjayakan cita-citanya sebagai Perdana Menteri.

2.Merdeka 56 tahun dan Malaysia 50 tahun, cabaran utama ialah ialah mengubah sikap dan mentaliti rakyat. Kita sering menyelesaikan masalah hanya dengan -selesaikan masalah tanpa mencari punca sebenar masalah.

3. Saya didatangi oleh penjaja kecil yang berniaga makanan dalam masa yang sama menyediakan khidmat karaoke dengan bayaran RM1 sebuah lagu. Pihak Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB) mengenakan kompaun kepada peniaga kecil ini sebanyak RM50,000. Khabarnya kompaun ini adalah kerana kegagalan para penjaja mematuhi peraturan hiburan.

4. Apabila kisah ini saya post di fb saya, ia mendapat debat yang hangat tanpa mengambilkira punca masalah tersebut. Para penjaja datang dengan linangan air mata menceritakan hasil kedai makan adalah punca mereka menyara anak di universiti, masih bersekolah dan belanja dapur. Pendapatan mereka merosot teruk.

5.Para penkomen majoriti mengambil jalan mudah menjadi ahli mufti pasang siap terus menghukum fatwa tanpa mereka sendiri melihat suasana kedai makan tersebut. Para peminat PAS dan PKR menjadi paling hipokrit padahal ada juga turut makan dan berdendang di kedai yang sama.

6.Bagaimana membantu mereka? Pihak Kerajaan Negeri yang kerap bermimpi syurga patut membantu penjaja kecil dengan rezab tunai yang sekian banyak yang mereka miliki. Bantulah mereka jika aktiviti mencari makan mereka tidak mesra syurga. Berilah garis panduan yang jelas untuk membantu mereka.Tentulah kerajaan berkebajikan akan membantu rakyat dalam kesusahan.

7. Punca utama jenayah kecil-kecilan kerana kesempitan wang. Jangan sempitkan peluang mereka mencari wang. Jika tidak dapat membantu, jangan menyusahkan mereka. Lebih pedih lagi, para penkomen yang telah ke menara gading tidak turun ke bawah membantu rakyat. Amat menyedihkan mereka gemar menjadi mufti pasang siap dari menghulurkan bantuan. 

No comments:

Total Pageviews

Popular Posts

Fikir - Fikir

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Sahabat

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Rangkaian Selangor

My Blog List

Blog Archive

Minda Negara