Followers

Saturday, August 3, 2013

Menjaga Akhlak Politik

1. Berdasarkan dari pengamatan, rakyat rupanya mempunyai set kehendak pemimpin yang sudah ada dalam pemikiran mereka. Mereka mahukan pemimpin yang mempunyai akhlak dan rendah diri.

2. Mudahkah mengukur akhlak para pemain politik? Mampukah para pemain politik menjadi seorang moralis? Dalam banyak tindakan mereka mengenepikan isu akhlak asalkan maksud mereka sampai.

3. Akhlak politik biasanya diukur dengan akhlak sosial dan non sosial / peribadi.  Mengikut pandangan rakyat berfahaman konservatif pemimpin perlu mempunyai akhlak peribadi yang sempurna. Maksudnya menghampiri maksum. Ada juga pengikut yang berfahaman liberal menolak isu akhlak asalkan mereka boleh memimpin dengan membawa kemajuan.

4. Sebagai seorang Muslim tentunya kita tidak merasa selesa jika dipimpin oleh individu yang mempunyai masalah moral. Sebagai pengikut kita juga jangan membuang masa mempertahan pemimpin yang tidak bermoral.

5. Kayu ukur akhlak itu ialah kepentingan. Sempadan nipis membezakan antara kepentingan awam dan kepentingan peribadi.

6. Ada menegur apabila saya mengambil pendekatan popular. Saya faham popular bukan segala-galanya namun politik itu perlu ekspresi, penzahiran. Dengan segala macam media kovensional dan media sosial kenyataan biasa boleh ditafsir luar biasa.

Salam Ramadhan yang semakin berakhir.

No comments:

Total Pageviews

Popular Posts

Fikir - Fikir

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Sahabat

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Rangkaian Selangor

My Blog List

Blog Archive

Minda Negara