Followers

Saturday, August 10, 2013

2G - Gopoh & Gelojoh


1. Sekarang ini mood berhari raya. Berkunjung ke rumah sanak saudara dan dalam masa yang sama dikunjungi rakan dan taulan. Setahun sekali bertemu muka, tentunya ada banyak perkara yang yang disembangkan. Dari perkara berat politik sampailah kepada Nealofa dan Maema Embong (betul ke ejaan mereka?).

2. Unik Raya pada tahun ini bersekali dengan mood pemilihan UMNO. Kali terakhir pemilihan tahunan ialah pada tahun 2008 namun pemilihan pada tahun 2009. saya melihat terang dan nyata pertembungan Ketua Pemuda Malaysia antara Mukhriz-KJ-Khir Toyo. Saya berpengalaman berharga dalam pemilihan Ketua Pemuda Bahagian pada ketika itu. Bukan ramai yang terbuka sanggup menerima kesan dari pemilihan terutama pihak yang tewas.

3.Bayangkanlah marathon politik yang dilalui. Mac 2008-PRU 12, November 2008- pemilihan Bahagian dan Mac 2009- Pemilihan Pusat. Berkelanalah saya dari Perlis sampai ke Sabah memerhati aturan kempen. Banyak yang dipelajari dan ditekuni. Ada sebuah negeri, membentuk agen kempen dan mereka ini menjadi jentera kepada ketiga-tiga calon. Taat setia ditunjukkan pada screen saver, tentulah ada jentera yang kantoi apabila screen saver lewat ditukar. Ha..ha.

4.Saya menaiki tangga politik dari bawah. Bermula dengan ketua pemuda cawangan, AJK Pemuda penaja, ketua penerangan pemuda, ajk pemuda bahagian dan ketua pemuda bahagian. Sebelum ini saya banyak membantu di peringkat pemuda pusat. 

5. Tahun 2002, saya pulang ke kampung menjadi aktivis politik kerana keadaan, kebetulan pemuda cawangan tidak hidup. Datuk Rahman Bakri (Mantan MP Sabak) - ketika itu Ketua Pemuda Sabak Bernam datang meminang di Kuala Lumpur. Menjadi perantara ialah Cikgu Badri dan Izamuddin (sekarang menjadi orang kuat MP PKR Batu Pahat Datuk Idris Jauzi).

6. Oktober 2010, 3 hari sebelum Tan Sri TPM datang ke SK Seri Sekinchan, UMNO Bahagian Sungai Besar mula berkocak. Ketua Bahagian Dr Khir Toyo digantung keahlian atas kes rasuah. Saya dipanggil oleh pemimpin atasan dan rangkaian dinasihati agar menjaga parti dan jangan lakukan perkara pelik-pelik. Track record zaman universiti memang berkeupayaan melakukan sedemikian.

7. Pencarian bakat bermula. Vacum ada dan saya menekuni tugasan-tugasan yang diberikan. Walau pun tidak sempurna, saya cuba lakukan dengan sebaik mungkin. Mengapa kronologi ini saya kisahkan?

8. Saya didatangi oleh ketua-ketua cawangan supaya menerajui tampuk kepimpinan bahagian. Pada mereka wakil rakyat wajar memimpin bahagian. Politik adalah kerjaya yang ditakdirkan. Saya sayangkan parti dan tidak rela parti berpecah. Bekerja terus demi memandaikan bangsa. Saya sudah melihat kegopohan dan kegelojohan politik akan menjerumus diri.

9. Demi masa! Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

 Masa akan menentukan.

No comments:

Total Pageviews

Popular Posts

Fikir - Fikir

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Sahabat

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Rangkaian Selangor

My Blog List

Blog Archive

Minda Negara