Followers

Friday, October 11, 2013

Masyarakat yang hilang sakti

1. Kita hidup dengan kesaktian. Mempunyai sifat hikmat, semangat, bijaksana dan keberanian. Apabila saya turun ke bawah bersama masyarakat kelihatan sifat-sifat itu semakin luntur dan tidak polos.

2. Setiap tahun kita merayakan aidiladha, berhimpun di seluruh pelusuk kampung dengan amalan ibadat korban. Saya mencatat ringkas di FB. Penghayatan itu lebih penting, kerana dengan penghayatan akan membentuk nilai, sikap dan tingkahlaku. Korban bukan sekadar memperingati pengorbanan Nabi Ismail dan Ibrahim, ia lebih dari itu.

3. Ada betulnya sajak filsuf Jawa, Rangga Warsita dalam karya sastera Jawa (kalathida) yang bertajuk Zaman Edan ( Zaman Gila). "Menyaksikan zaman gila, serba susah dalam bertindak, Ikut-gila tidak akan tahan, tapi tidak mengikutinya-gila".

4. Kampung dilanda ribut, menyaksikan terserlahnya kegilaan masyarakat.Ibu keseorangan yang ditinggalkan oleh anak-anaknya dan membiarkan ibu kesejukan di malam hari. Keluarga yang berkemampuan untuk menampung kos baik pulih namun membiarkan agar ia menjadi beban jabatan. Kita semakin jauh dari acuan sendiri.

5. Semakin sajak itu menjadi benar. Jika tidak diikutkan persepsi buruk akan tercalit. Jika keseluruhan diikutkan tentulah tidak tertahan.

6. Tentulah tindakan politik mesti bijaksana dan berhikmah. Realiti itu mesti dihazam namun perancangan menghadapi realiti lebih penting. Rangga mengingatkan "Sebahagia-bahagianya orang yang lalai, akan lebih bahagia orang yang tetap ingat dan waspada". 

No comments:

Total Pageviews

Popular Posts

Fikir - Fikir

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Sahabat

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Rangkaian Selangor

My Blog List

Blog Archive

Minda Negara