Followers

Monday, July 29, 2013

Mencari makna

1. Belum sampai 100 hari saya berkhidmat sebagai wakil rakyat. Namun ia memberi makna yang besar terhadap pengertian politik. Politik bukan sekadar political game namun ia lebih kepada kepimpinan dan pengolahan kuasa.

2. Ramai yang beranggapan pemimpin itu punya lampu ajaib, memberi arahan kepada orang lain dan penyelesai setiap masalah. Tentunya mengurus politik dalam terma organisasi sukarela, berhubung dengan teman-teman yang juga sukarela (dibaca: tiada yang percuma di dunia). Pemain politik rupanya tiada istilah pencen.

3. Benar, jadual aktiviti politik sentiasa penuh dan sibuk. Saya mesti bermula dengan wawasan memandai dan memajukan bangsa. Garapan-garapan kecil juga mesti diperkemaskan dari aspek pendidikan politik, peningkatan ekonomi dan kemajuan sosial. Rupanya kita cenderung menjalankan aktiviti politik yang kita minati. Politik mesti dikembangkan dengan dimensi ilmu dan seni.

4.Politik itu adalah seni berkemungkinan (art of possibilities). Pemimpin politik hadir dengan seruan (panggilan) terhadap perjuangan yang ditakdirkan. Politik adalah medan pengabdian jiwa perjuangan.Politik itu adalah kefahaman kepada wawasan dan kuasa itu perlu sebagai alat untuk menyejahterakan rakyat.

5. Rupanya politik bukan sekadar meraih kuasa tetapi juga kemahiran membuat keputusan. Keputusan juga bermaksud 'saya bersetuju untuk tidak bersetuju'.

6.Oleh kerana politik itu seni berkepentingan, walaupun kita tidak suka politik namun politik tetap akan mencari kita. 

7. Dalam politik tidak ada naib johan yang ada menang dan kalah. Sejarah adalah milik mereka yang memang. 

No comments:

Total Pageviews

Popular Posts

Fikir - Fikir

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Sahabat

Perpaduan parti bermula dengan kasih sayang, kasih sayang bermula dengan hati. Jangan ada benci dan prasangka.

Rangkaian Selangor

My Blog List

Blog Archive

Minda Negara